Rabu, 5 Mac 2014

Dera

Secara ibarat, sejak pindah IPGKBM, saya diberikan sebuah kereta. Cantik dan bergaya mewah. Tersilau mata mengimpikannya. Saya diminta memandu bersiar-siar ke mana sahaja yang dimimpikan. Carilah tempat yang mahu dituju, tempat cantik, indah dan mendamaikan. Kereta itu menjadi milik saya, menjadi tanggungjawab saya menjaganya. Malangnya, saya tidak diberikan kunci. Apabila minta, saya disuruh guna mana-mana kunci yang ada. Atau, cari sendiri kuncinya. Demikianlah ibarat, apabila diberikan tanggungjawab menulis teks ucapan pengarah bagi majlis MOU IPGKBM dengan BTN. Tidak diberikan sebarang maklumat. Siapa penganjurnya pun tidak diberitahu. Apabila diminta, disuruhnya saya cari di internet. Apabalia minta kertas kerja projek, jawabnya tidak ada. Macam projek atas angin saja. Beginilah kebanyakan sikap pensyarah di IPG. Mereka tahu merancang aktiviti, tetapi orang lain melaksanakannya. Tidak salah mohon pertolongan, namun biarlah berhemah. Berilah maklumat yang berkaitan. Kalau silap nanti, kita juga yang malu. Yang pasti, sikap begini bukan berfikir di luar kotak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan