Apabila pensyarah IPG dilibatkan untuk melatih Pembimbing Pakar Peningkatan Sekolah (SISC+), timbul pertanyaann: Apakah tugas Bahagian Pendidikan Guru (BPG), Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) dan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD)? Semuanya mendapat peruntukan untuk memajukan sekolah. Peruntukan yang diberi kepada IPG terpaksa pula dikongsi melatih SISC+. Sejauh manakah pengetahuan semasa pensyarah tentang perkembangan/eviromen sekolah? Apakah pensyarah lebih pakar daripada SISC+? Sehingga kini, PPK agak 'kedekut' menyalurkan maklumat sebarang perubahan dan pembaharuan yang dilaksanakan di sekolah. Pada pandangan saya, tanpa pengetahuan lengkap dan jelas pensyarah tentang eviromen sekolah akan 'melukakan' situasi yang sedia ada. Ibarat 'itik mengajar buaya berenang.' Maaf, sekadar pandangan peribadi.
Khamis, 17 November 2016
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Kenangan bersama-sama dengan Pyan
Aku kenal Pyan sekitar tahun 1987. Aku selalu bertandang di Rumah Anak Alam, Jalan Merbuk, Kuala Lumpur. Di sini aku berkenalan juga dengan...
-
Perhatikan ayat di bawah. Rubrik ini merupakan satu panduan untuk menilai kolaborasi pelajar dalam bilik darjah. Buku panduan ini adala...
-
Berdasarkan surat dari Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM.700-2/2/46 ( )) terdapat 64,140 orang guru Bahasa M...
-
Ini ialah Permit Mengajar aku yang pertama dan yang terakhir. Sebelum memohonnya, aku pernah berfikir: Bukankah aku dilatih dan ditugaskan...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan