Jumaat, 26 Oktober 2012

Mahkamah Syariah

Barangan rosak disimpan dalam bilik
pembicaraan di salah sebuah mahkamah
Penubuhan Mahkamah Syariah adalah baik. Penubuhannya dapat memberi keadilan kepada umat Islam dalam pemasalahan mereka. Sekali gus akan dapat memartabatkan agama Islam itu sendiri.
 
Namun, dalam beberapa kes terlihat semacam ketidakupayaan kuasa Mahkamah Syariah menangani pemasalahan orang Islam. Terasa bahawa Mahkamah Sivil lebih berdaya berbanding Mahkamah Syariah. Masyarakat, termasuk umat Islam, lebih menghormati Mahkamah Sivil daripada Mahkamah Syariah.
 
Kerap kali saya terbaca berita ketidakupayaan Mahkamah Syariah menyelesaikan masalah, khususnya berkaitan tuntutan cerai pasangan Islam. Keadilan yang dituntut telah menjadi ketidakadilan pada pihak yang lain.
 
Oleh sebab itu, tidak hairanlah jika ada wanita yang sanggup 'bersuami dua', gara-gara Mahkamah Syariah gagal membuat keputusan terhadap tuntutan cerai mereka. Ada kalanya saya terasa bahawa wanita yang digantung tidak bertali melaksanakan perkahwinan keduanya adalah sebagai sindiran terhadap ketidakupayaan Mahkamah Syariah menyelesaikan tuntutan cerai mereka, walaupun telah memakan masa yang agak lama.
 
Kertas terpakai turut mencemar
kesucian mahkamah syariah
Sesungguhnya, usia tidak menunggu keputusan mahkamah. Mungkin oleh sebab itulah sesetengah wanita memutuskan untuk melaksanakan perkahwinan kedua walaupun tuntutan cerainya belum disahkan oleh Mahkamah Syariah.
 
Misalnya dalam kes Aidil Zafuan Abd. Razak yang memohon mahkamah memutuskan agar isterinya, Rita Rudaini Makhtar, kembali taat kerana telah menarik balik permohonan cerai terhadap isterinya atas alasan ingin berbaik semula (Utusan Malaysia, 4 Oktober 2012). 
 
Walaupun tarikh pembicaraan telah ditetapkan berkali-kali, namun kesnya tidak terselesaikan. Hakim hanya mampu memberi nasihat demi nasihat kepada peguam agar menasihati anak guamnya supaya datang pada tarikh pembicaraan. Nasihat itu pula 'seakan' tidak dipedulikan.
 
Dilaporkan bahawa ketidakhadiran pemohon adalah kerana pada tarikh yang sama, pemohon telah mewakili Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menentang pasukan negeri Sembilan dalam perlawanan bola sepak Piala Malaysia 2012.
 
Alasan itu seolah-olah memberitahu kepada masyarakat betapa rendah martabat Mahkamah Syariah. Terasa bahawa status Mahkamah Syariah 'berada' di bawah status perlawanan bola sepak Piala Malaysia 2012. Oleh sebab itu, kita 'tidak perlu patuh' arahan Mahkamah Syariah, jika ada urusan lain.
 
Saya fikir, hal ini tidak wajar dibiarkan. Kerajaan dan pihak berkenaan perlu bertindak mengatasinya agar agama Islam yang dianggap suci itu benar-benar suci dan bermartabat di Malaysia.  Dan, Mahkamah Syariah benar-benar membantu umat Islam. Cepat menyelesaikan kes dan pemasalahan umat-Nya.

Telah banyak saya dengar kes-kes yang bertentangan dengan Islam berlaku di negara Islam Malaysia. Misalnya ayam tidak disembelih mengikut hukum syarak, penjualan arak yang bebas, penjudian yang berleluasa, penzinaan yang dihalalkan undang-undang, fitnah yang menjadi-jadi dan ketidakberdayaan agensi Islam menangani masalah agama. Ada kalanya saya terasa bahawa ideologi politik lebih 'dimuliakan' daripada ajaran agama Islam sendiri.

Dan, makhamah syariah seolah-olah pegantung kedua tidak bertali terhadap para wanita setelah digantung tidak bertali oleh suaminya. Itulah yang dihadapi oleh Nur Syahirah di Mahkamah Syariah Kota Bharu, dan kemudian di Mahkamah Syariah Dungun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan