Jumaat, 16 November 2012

Kerani SPR

Aku pernah menjadi Kerani Pengundian & Kerani Mengira, Suruhanjaya Pilihan Raya dalam Pilihan Raya Umum Ke-9. Kawasannya P.110 Parlimen Seputeh. Keputusan akhirnya dimenangi oleh calon dari parti DAP. Memang Parlimen Seputeh menjadi kubu kuat DAP hingga sekarang. Walaupun dimenangi oleh parti pembangkang, pembangunan kawasan Seputeh tetap rancak. Dari kawasan perumahan dan padang lapang, kilang haram, kini telah ada Midvalley, pelbagai hotel dan tumah kedai. Malah sepanjang Jalan Kelang Lama, dari Batu 0 hingga Batu 6 begitu rancak membangun, hingga aku hampir tersalah tuju. Dulu aku tinggal di Kg. Pasir Lama, berhadapan Hotel Pearl Internasional, rumah setinggan. Apabila hendak dibangunkan, Tok Penghulu (dan orang kuat UMNO) telah berpakat dengan pegawai Dewan Bandar Raya menipu aku. Alasan mereka, aku masih bujang kerana tiada peralatan rumah, sebagaimana rumah kelamin yang lain. Aku tunjuk Surat Beranak anak dan surat nikah, tetapi cikabau itu tidak mahu menerimanya. Penduduk asal di sini diberi pilihan sama ada membeli rumah bandar raya dengan separuh harga, atau mengambil wang sebanyak RM22,000. Oleh sebab itu, pada tahun 1999 aku berhenti jadi Kerani Pengundian & Kerani Mengira, Suruhanjaya Pilihan Raya  kerana mahu undi pembangkang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan