Isnin, 10 Oktober 2016

Sastera dan Sains



















Ini cerita tahun 2007 semasa saya berkhidmat di IPGKTB, Pulau Pinang. 

Hasil imbasan, doktor melaporkan bahawa kami akan memperoleh anak kembar. Imbasan itu mencatatkan setiap butiran (gambar atas) Janin A dan Janin B.  
Sebenarnya, keturunan aku dan keturunan isteriku tiada sejarah beranak kembar. 

Berita gembira itu aku terima seadanya.

Pada 12 November 2007 isteri telah sakit perut saat janin berusia tujuh bulan. 

Oleh sebab air ketuban sudah keluar, isteri terpaksa bersalin melalui pembedahan. Ini kali kedua isteri bersalin melalui pembedahan. Kali pertama ketika isteri melahirkan anak sulung pada tahun 1991.

Doktor di Hospital Seberang Jaya membuat pemeriksaan terakhir sebelum pembedahan.

Doktor telah memanggil aku dan menunjukkan monitor imbasan. Katanya, dalam imbasan itu menunjukkan hanya ada satu janin sahaja. Tempat janin kedua kosong. 

Aku mengiyakan sahaja kerana aku tidak faham gambar hitam putih dalam monitor berkenaan. 
Memang benar hanya satu bayi sahaja yang keluar. 

Kami menamakannya Muhammad Nur Al-Amin. Anak itu mengalami sindrom down, tidak boleh mendengar dan bercakap. 

Kini, Muhammad Nur Al-Amin telah berusia sembilan tahun dan bersekolah di PDK.

Kesimpulannya, walaupun sastera tidak benar, namun sains tidak semestinya betul. 

Kehadirannya sangat menggurukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan