Rabu, 30 Mei 2012

Ahli Seumur Hidup

Saat media rancak melaporkan tentang Amy Serch, Mus Wings dan Ibnor Rizal menyertai Umno, saya menerima khabar telah diterima sebagai Ahli Seumur Hidup Persatuan Penulis Nasional (Pena). Ini ialah persatuan kedua saya menjadi Ahli Seumur Hidup. Persatuan pertama ialah Angkatan Sasterawan Terengganu (Pelita). Saya menjadi ahli sekitar tahun 1994. Surat Pena bertarikh 19 Mac 2012 ditandatangani oleh Setiausaha Agung Pena, Syed Mohd Zakir Syed Othman. Permohonan aku pada akhir tahun 2011 itu telah mendapat kelulusan Jawatankuasa Pena yang bermesyuarat pada 08 Mac 2012. Sebenarnya, Pena bukan sesuatu yang asing pada diriku. Sejak menetap di Kuala lumpur pada awal tahun 1990-an, aku sering mengikuti acara anjuran Pena, di samping acara anjuran Gapena dan Dewan Bahasa dan Pustaka. Pernah juga aku membaca puisi di Rumah Pena pada malam Jumaat. Saya sering berkunjung ke Rumah Pena ketika Sutung Umar RS berkhidmat sebagai Setiausaha Agung Pena. Malah, Pena pernah menjemput aku membentang kertas kerja yang membicarakan tokoh Pena, Datuk Baharuddin Zainal. Kertas kerja yang bertajuk "Sinisme Sajak-Sajak Baha Zain" itu kemudiannya disiarkan dalam majalah Dewan Sastera. Berkat usaha, kerjasama rakan-rakan dan rahmat Allah, kertas itu telah menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia. Sering juga, apabila aku berkunjung (setelah berkhidmat di Pulau Pinang dan Kelantan) ke Rumah Pena apabila aku datang ke Kuala Lumpur. Ada kalanya aku bermalam di Rumah Pena, sama ada bersama keluarga atau seorang diri. Kini Pena diterajui oleh anak-anak muda generasi penulis yang pernah 'ditendang' dari belakang oleh AJK Gapena. Mereka berwawasan dan ternyata mampu mendaulatkan Pena sebagaimana pemimpin Pena terdahulu. Sebagaimana ahli Pena yang lain, saya juga berharap agar Pena terus gagah di persada persuratan Melayu. Jika ada sengketa, jangan sampai memusnahkan persatuan. Bersengketa memang sudah menjadi adat berpersatuan. Itulah kenangan dan penjana kematangan. Pemimpin besar mesti diuji. Lagi besar seseorang akan jadi pemimpin, maka lagi besar ujiannya. Lihatlah, Mendela atau Ang Su Yi. Jika lulus ujian tersebut akan jadilah dia pemimpin besar. Pemimpin tanpa cabaran atau takut menghadapi cabaran bakal meruntuhkan organisasi. Diharapkan, hal ini, tidak demikian pada Pena, dan persatuan-persatuan penulis yang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan