Rabu, 25 Februari 2015

Cuci Tandas

Sejak berkhidmat di IPGKBM pada 2014, saya 'diminta tolong' menyediakan MQA PISMP (PJJ) PPG)) ambilan 2011 di sini. Tidak sukar menyediakannya. Yang menyukarkan mahu mengumpul dokumen sejak 2011, apalagi dengan kerjasama yang sangat kelorek dan kupik. Banyak dokumen sudah lupus. Terpaksalah saya mencari pelajar (guru-guru). Saya merasai satu keanehan. Permohonan 'minta tolong' telah menjadi tanggungjawab yang membebankan. Maka saya berpendapat bahawa kedatangan saya ke sini tidak ubah seumpama 'mencuci tandas yang DIGUNAKAN SEJAK tiga tahun lepas, sedang peralatannya tidak ada. Dan, persepsi saya terhadap rakan sejawat bak 'duit ambil kerja tinggal.' Perkhidmatan mereka dibayar sebanyak RM150.00 sejam selama 10 jam persubjek. Kerja saya ini pula tidak berbayar. Satu lagi masalah kerana sikap IPGM yang sering membawa maklumat berubah-ubah. Maklumat dan arahan kerja pada hari ini akan berubah pada hari esoknya, menyebabkan terpaksa melaksanakan kerja yang sama berkali-kali, dan pembaziran tenaga, masa dan material (misalnya kertas, dakwat, elektrik, makanan).    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan