Rabu, 7 Mac 2012

Kelemahan

Kelemahan diri sebenarnya boleh menjadi sumber membina kekuatan diri. Kekuatan diri juga sebenarnya boleh menjadi penyebabkan kepada kelemahan diri. Semuanya bergantung pada keupayaan diri.

Ramai yang benci akan kelemahan dan bangga dengan kekuatan. Dalam setiap program, mereka akan berusaha menjayakannya sebaik mungkin. Mereka akan berasa kesal yang amat jika program yang dilaksanakan itu mengalami kecacatan dan cenderung menyalahkan orang lain terhadap kelemahan program tersebut.

Ramai yang tidak berusaha memanfaatkan kelemahan yang dialami untuk meraih kekuatan dan memanfaatkan kekuatan untuk meraih lebih kekuatan lagi. Akibatnya, ramai yang kecundang ditimpa kelemahannya. Lebih malang lagi, ramai yang kecundang ditimpa oleh kekuatannya.

Anda boleh memerhatikan bagaimana kekuatan telah memusnahkan diri. Dr. Mahathir merupakan Perdana Menteri Malaysia yang paling stabil dan meraih banyak kejayaan berbanding perdana menteri yang lain. Hal ini bererti Dr Mahathir merupakan perdana menteri yang punya kekuatan. Namun, kekuatan telah menimpa Dr. Mahathir apabila beliau merupakan perdana menteri pertama ditolak rakyat umum dan didesak meletak jawatan. Malah, dirinya 'dihina-hinakan' dalam pelbagai gaya - gelaran, sketsa, kartun dan sebagainya. Hal ini tidak dialami oleh perdana menteri sebelumnya.

Manakala kekuatan Pak Lah pula ialah menyedari kelemahannya. Beliau belajar daripada nasib yang menimpa tiga orang bekas Timbalan Perdana Menteri sebelumnya. Saya yakin beliau tidak bercita-cita menjadi perdana menteri. Penganalisis politik sebelum tahun 1999 juga tidak meramalkan bahawa Pak Lah bakal menjadi timbalan dan perdana menteri. Beliau berjaya menyembunyikan kelemahan sehingga Dr. Mahathir melantik beliau sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Kini, Dr. Mahathir menganggap bahawa satu-satunya kelemahan beliau selama 22 tahun memerintah Malaysia ialah melantik Pak Lah sebagai Perdana Menteri Malaysia selepasnya.

Justeru, kelemahan bukan musuh, manakala kekuatan pula bukan kawan. Kehadirannya boleh menjadi musuh dan boleh menjadi kawan. Semuanya bergantung kepada individu memanipulasikan atau menukarkan kelemahan kepada kekuatan dan menukar kekuatan kepada lebih kekuatan lagi. Memusuhi lawan kerjaya adalah menempa kelemahan yang nyata.

Apabila DS Mohd Najib mengakui kelemahan kerajaan BN terdahulu dan memohon maaf, itu bererti beliau memanfaatkan kelemahan untuk meraih kekuatan. momentumnya sangat besar dan boleh diteladani.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

AKAL BUDI MELAYU

  Akal Budi Melayu OLEH ATIQAH ABD RAHIM   Sesi Wacana Ilmu 2020 Siri Kedua telah bersiaran langsung menerusi laman Facebook rasmi Dew...