Isnin, 5 Mac 2012

Persidangan

Pada 3 Mac 2009, satu peristiwa bersejarah telah berlaku di negeri Perak Darul Ridzuan. Peristiwa pertama kali berlaku di tanah air itu ialah Persidangan Dewan Undangan Negeri Perak di bawah Pokok Hujan-hujan. Ia dikenali sebagai Persidangan Bawah Pokok.

Menurut YB. V. Sivakumar, Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, Persidangan Bawah Pokok itu tidak bertentangan dengan undang-undang atau Perlembagaan Persekutuan dan sah di sisi undang-undang.

Hal ini kerana ada dua syarat yang perlu dipatuhi agar sesuatu Persidangan Dewan undangan Negeri itu sah. Pertama, kehadiran speaker yang mempengerusikan persidangan tersebut. Dalam kes ini, speakernya, YB. V. Sivakumar telah hadir dan melaksanakan tanggungjawabnya. Kedua, kehadiran Ahli Dewan Undangan Negeri ke persidangan tersebut mencukupi korum. Persidangan tersebut telah dihadiri oleh semua Ahli Dewan Undangan Negeri Perak dari parti Pakatan Rakyat. Namun tiada seorang pun Ahli Dewan undangan Negeri Perak dari parti Barisan Nasional yang hadir.

Notis persidangan juga telah dikeluarkan oleh speaker dan dihantar kepada semua Ahli Dewan undangan Negeri Perak. Tindakan speaker itu telah memenuhi syarat dalam Perintah-perintah Tetap Dewan Perhimpunan Negeri Perak yang mana speaker berkuasa menetapkan tarikh dan masa persidangan.

Persidangan Bawah Pokok itu terpaksa dilaksanakan kerana pada pagi 3 Mac 2009, polis yang menurut perintah Setiausaha Kerajaan Negeri Perak telah menghalang 27 orang Ahli Dewan Undangan Negeri Perak daripada masuk ke Bangunan Perak Darul Ridzuan yang menjadi  tempat persidangan.

Dalam persidangan yang berlangsung selama 30 minit itu, Ahli Dewan Undangan Negeri Perak telah sebulat suara meluluskan  tiga usul sebelum mereka bersurai. Persidangan terbuka itu telah disaksikan oleh 2000 orang rakyat negeri Perak. Tiga usul tersebut ialah (a)  Usul kepercayaan kepada MB Perak, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaludin; (b) Usul membubarkan Dun Perak; dan (c) Usul berupa kertas laporan Jawatankuasa Terpilih yang menggantung Datuk Dr Zambry dan enam Exconya.

Walaupun sah, Persidangan Bawah Pokok amat memalukan rakyat, khususnya di negeri Perak. Ia menandakan bahawa ahli politik Malaysia lebih mementingkan ketamakan kuasa daripada moraliti dan kesantunan adat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

AKAL BUDI MELAYU

  Akal Budi Melayu OLEH ATIQAH ABD RAHIM   Sesi Wacana Ilmu 2020 Siri Kedua telah bersiaran langsung menerusi laman Facebook rasmi Dew...