Sabtu, 22 Disember 2012

Amanat Haji Hadi

Nampaknya kata-kata yang diisytiharkan sebagai Amanat Haji Hadi itu tidak akan luput daripada bumi Malaysia, malah mungkin di dunia selagi Umno memerintah Malaysia, selagi Utusan Melayu beroperasi dan selagi belum kiamat. Itulah kekuatan kata-kata yang dianggap amanat itu, dan sekali gus berupa kelemahan. Saya tidak mahu sentuh kandungan amanat itu, lantaran kekurangan ilmu.
 
Yang tergian-gian diminda saya ialah pertanyaan: (a) Apakah betul kata-kata itu ialah amanat? (b) Siapakah yang menamakan kata-kata itu sebagai amanat? (c) Mengapakah kata-kata itu boleh lahir dari mulut (dan minda) seorang ulama? (d) Mengapakah Umno begitu berminat dengan kata-kata yang dianggap amanat itu?
 
Soalan (a) memerlukan kita mendengar kembali kata-kata itu secara berwacana. Di manakah kata-kata itu diucapkan? Dalam siri ceramah agamakah, atau dalam siri ceramah politik? Kalau dalam siri ceramah agama, maka kata-kata itu cenderung bersifat amanat. Kalau dalam siri ceramah politik, maka kata-kata itu merupakan kalimat kempen. Ia sekadar retorik yang menggunakan Teori Arthasastra janaan Kaultiya. Teori Arthasastra ini banyak digunakan oleh Umno terhadap al-Arqam, Isu Memali, Partai PKM, dan kini isu kafir. Malah, Amerika Syarikat juga menggunakan teori ini untuk mendapat kebenaran menyerang Iraq, memburu Osama dan membunuh Sadam. 
 
Apakah frasa 'Amanat Haji Hadi' itu dinamakan sendiri (soalan (b)) oleh Haji Hadi dalam ceramahnya itu atau ceramah selepas itu? Jika 'ya' maka Haji Hadi bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kesan kata-katanya itu. Jika 'tidak', siapakah yang menamakannya sebagai 'Amanat Haji Hadi?' Apakah orang itu mendapat persetujuan daripada Haji Hadi bagi menamakan kata-kata berkenaan sebagai amanat.
 
Jika 'tidak' dan kata-kata itu dinamakan sebagai amanat oleh orang tertentu, maka orang tertentu itu bertanggungjawab terhadapnya. Saya fikir, dalam hal ini, orang yang menamakannya sebagai 'Amanat Haji Hadi' sebagai pencipta fitnah.
 
Setahu saya, kata-kata itu telah dicetak dalam bentuk poster dan dijual. Manakala akhbar terbitan Utusan Melayu bertindak 'memasarkannya' hingga kini. Maka, mereka yang mengadaptasikannya ke dalam bentuk poster dan wartawan mengadaptasikannya ke dalam bentuk berita, terlibat sebagai penyebar fitnah. Mereka akan menanggung dosa fitnah selagi Umno memerintah Malaysia dan selagi dunia tidak kiamat. Manakala Haji Hadi pula mendapat pahala percuma darinya.
 
Manakala pertanyaan (c) dan (d)  tidak dapat saya menjawabnya kerana memerlukan kerja lapangan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan