Selasa, 27 Ogos 2013

Tiket

Saya tidak mendapat BR1M. Tidak layak mendapat BR1M. Gaji saya melebihi RM3,000. Namun, saya merupakan golongan pertengahan yang miskin. Hal ini kerana banyak saluran terpaksa saya belanjakan wang RM3,000 lebih itu. Antaranya ialah membeli tiket kapal terbang untuk pergi berkursus. Memang berkursus itu kerja rasmi dan ditanggung majikan. Namun, menurut pengarah, tabung kewangan kami sangat kritikal. Sudah masuk ICU. Terpaksalah kami beli tiket dengan duit sendiri. Tidak mengapa sebab boleh tuntut kembali. Cuma tidak dijamin tuntutan itu akan dapat bila. Berkemungkinan juga tidak akan dapat.  Ya, bergembiralah mereka yang mendapat BR1M. Apabila Perdana Menteri mengumumkan bahawa nilai BR1M akan naik pada tahun hadapan, saya hanya mampu mendengar sahaja. Tidak mampu bergembira dan tidak menggembirakan. Kerana, dengan wang sebanyak itu, saya perlu membayar yuran pengajian dan penginapan anak di universiti, anak di asrama dan  anak tidak di asrama. Malah, dengan wang sebanyak itu juga, saya perlu langsai cukai pendapatan secara beransur-ansur. Kata isteri, "Untung jadi orang miskin kerana sentiasa dapat bantuan; orang sederhana sentiasa gigit tangan." "His, awak ni!" kata saya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

AKAL BUDI MELAYU

  Akal Budi Melayu OLEH ATIQAH ABD RAHIM   Sesi Wacana Ilmu 2020 Siri Kedua telah bersiaran langsung menerusi laman Facebook rasmi Dew...