Ahad, 22 Januari 2012

Pasar Tamu

Pagi ini aku berkunjung ke Pasar Tamu. Letaknya di Jalan Apas, antara Bandar Seri Indah ke persimpangan Lapangan Terbang Tawau. Konsepnya sama sahaja dengan istilah Pasar Minggu / Pasar Pagi atau Pasar Malam di semenanjung. Pasar Tamu diadakan separuh hari sebelah pagi. Di sini juga ada pasar malam.

Harga barang-barang dijual tidak mahal. Purata kuih ialah RM1.00 untuk empat biji. Misalnya, karipap dalam gambar di sebelah. Kuih-muihnya sama sahaja dengan kuih-muih di semenanjung seperti kuih gulung, cucur, kuih seri muka, donat dan sebagainya, Namun, pulut pianggang lebih besar dan berintikan antaranya sambal udang, ikan, atau kacang (seperti adunan dalam ampan). Pada bahagian hujung daun pisang dilipat ke dalam (kalau di Kelantan diselitkan dengan lidi atau distaplerkan.  Pakaian bander pula antara Rm2.00 (baju) - RM10.00 (seluar).  Ada pelbagai jenis sayur. Paling banyak terung, labu dan sawi. Harga beras dan ikan lebih murah dari semenanjung. Namun, harga ayam daging lebih mahal. Ada juga dijual ayam hidup. Walau apapun, kebanyakan barangan masih boleh dibeli dengan harga RM1.00.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PANTUN SEBAGAI ALAT KOMUNIKASI MELAYU TRADISIONAL

  PANTUN SEBAGAI ALAT KOMUNIKASI MELAYU TRADISIONAL § Mohamad Saleeh Rahamad   Bukan lebah sebarang lebah,                    Lebah be...