Jumaat, 13 Januari 2012

Tahun Terpanas Dunia

Akhbar Berita Minggu bertarikh 8 Januari 2012 melaporkan bahawa tahun 2012 merupakan Tahun Terpanas Dunia setelah 160 tahun sejak 1850. Suhu dijangka meningkat sebanyak 0.48 darjah. Patutlah, semalam (12 Januari) ketika aku memandu ke pekan Tawau, aku merasai cuacanya membahang. Aku merunggut kepada isteri, "Kata Sabah negeri di bawah bayu, tetapi cuaca panas,"  Pengakuan aku itu dipersetujui isteri, Katanya, "Mana bayunya?" 

Pagi tadi baru aku dapat membaca akhbar Berita Minggu berkenaan, maka fahamlah aku akan cuaca dunia yang sedang menghangat sekarang. Aku bermohon yang amat kepada Allah agar tidak menghantar kemarau ke Tawau kerana masyarakat di sini sering menghadapi masalah air. Juga aku bermohon agar Allah jauhi kami daripada angkara La Nina dan rakan-rakannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

AKAL BUDI MELAYU

  Akal Budi Melayu OLEH ATIQAH ABD RAHIM   Sesi Wacana Ilmu 2020 Siri Kedua telah bersiaran langsung menerusi laman Facebook rasmi Dew...