Rabu, 18 Januari 2012

Pengalaman di Tempat Baru

Seramai 18 orang tenaga baru dari serata IPGK yang dihantar ke IPGK ini pada tahun ini. Sebahagian besar tidak dapat mengajar kerana memang di sini kekurangan pelajar dan opsyen. Maknanya, menambahkan lagi lebihan pensyarah dan meninggalkan tempat asal yang memang tidak cukup pensyarah. Tetapi disebabkan kuata, kami terpaksa meninggalkan tempat yang tidak cukup pensyarah ke tempat sudah berlebihan pensyarah. Itulah cara IPGM berfikir - kuata.

Di sini, kami diberikan satu ruangan 'workstation' (patisyen) sekitar sedepa lebar dan sedepa panjang (kaji gambar), dan beberapa barang berikut:
  1. 1 batang Artline 70 high performance (biru)
  2. 1 batang Artline 70 high performance (merah)
  3. 1 buah almari besi
  4. 1 buah kipas meja (kipas ini sudah hilang, semalam, mungkin tuan asalnya ambil)
  5. 1 kotak klip kertas
  6. 1 batang gam Uhu stic
  7. 1 buah stapler max HD-10
  8. 1 kotak damai kokok no. 10
  9. 1 bakul sampah
  10. 1 gelung saletap
  11. 1 pisau NT Cutter
  12. 1 fail kulit keras bersaiz 50mm
Tidak tahu rasional barang 1 dan 2 kerana lazimnya aku menggunakan 'whiteboard marker' untuk menulis. Kertas dokumen makin banyak diterima, namun tiada fail untuk menyimpannya. Aku diberikan beberapa jawatan, namun belum ada lagi serahan tugas oleh Jawatankuasa lama. Aku juga diberikan subjek mengajar (BMM BM berbantu komputer) 3 jam seminggu. Subjek ini tidak mampu diajar oleh pensyarah BM (termasuk aku) kerana kurang pengetahuan menggunakan komputer. Aku menerima juga kerana tiada pensyarah sanggup menerima. Semua ini jauh berbeza di dua tempat lama aku mengajar yang 'mewah' dengan peralatan, kemudahan dan bekerja berasaskan kepakaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan