Khamis, 12 Januari 2012

Jam

Alangkah baik sekiranya jam berada di tanganku dan aku berkuasa terhadap jam itu: mengawal pergerakan jarum panjang dan jarum pendeknya. Dengan itu aku tidak ketinggalan masa. Dan, yang lebih penting aku dapat menentukan masa tanpa mengubah sifat masa. Aku tidak akan mengalami kejutan (budaya) masa. Semasa di semenanjung aku bangun sekitar pukul 6.00. Alam gelap bertukar kecerahan warna sekitar pukul 6.35. Namun, lain pula penerimaan masa yang aku alami di Tawau. Waktu solat Subuh mula sekitar 4.55 pagi. Alam mulai cerah pada pukul 6.00 pagi (gambar atas). Malam bermula pukul 6.30 petang. Manakala waktu kerja bermula  pukul 7.30 / 8.00 pagi hingga 4.30 / 5.00 petang. Sedangkan, alam pada pukul 6.30 pagi (gambar bawah) sudah cerah. Agak membazir masa kerana terpaksa menunggu waktu kerja ditetapkan. Oleh sebab itu aku berkata, alangkah baik sekiranya jam berada di tanganku dan aku dapat mengubahnya. Akan aku ubah masa mula bekerja, sama ada pukul 6.30 atau 7.00 atau 7.30 atau kekal 8.00 pagi. Terpulanglah pada pilihan. Yang penting aku tidak tergesa-gesa pulang pada pukul 4.30 petang kerana suasana sekitar pukul 6.30 petang sudah mulai gelap dan sudah masuk waktu solat Magrib.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan