Ahad, 8 Januari 2012

Sabah dan 1 Malaysia

Aku tiba di Lapangan Terbang Tawau pada  pukul 6.35 petang pada 2 Disember 2011. Keadaan sekitar sudah gelap-gelemat. Nasib baik aku dijemput oleh Encik Hamzah Lasa yang membawa aku ke tempat penginapan. Ini kali pertama aku menempuh suasana malam pada pukul 6.30 petang (malam). Walaupun penerbangan domestik, aku terpaksa melalui pemeriksaan imigresen. Setelah menghulurkan kad pengenalan, pegawai imigresen memberi sekeping pas pelawat. Pas itu membenarkan aku tinggal selama 90 hari di Sabah. Sambil berjalan keluar, hati kecilku berbisik, "Adakah negeri Sabah ini sebahagian daripada Malaysia? Adakah Sabah ditadbir di bawah sistem pemerintahan 1 Malaysia? Adakah aku ini bukan warganegara Malaysia?" Kalau "ya," mengapakah warganegara Malaysia dihadkan berada di Sabah. Mengapakah aku dihantar untuk berkhidmat di Sabah?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan